وبلاگ

» طلا و سکه یا مسکن و ارز؟ هزار توی سرمایه گذاری در سال 99

 

طلا و سکه یا مسکن و ارز؟ هزار توی سرمایه گذاری در سال ۹۹

 

طلا و سکه یا مسکن و ارز؟ آیا می دانید که بهترین سرمایه گذاری در سال ۹۹ کدام است؟ طلا + مسکن، به عنوان سرمایه گذاری میان مدت و طولانی مدت محسوب می شوند.

http://upcity.ir/images/73767462191427713432.jpg

شکل ۱: تغییرات نرخ رشد زمین، مسکن و اجاره و تورم سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۴

همانطور که در نمودار بررسی روند رشد زمین، مسکن و اجاره بها و ارتباط آن ها با تورم، از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۴ مشهود است، ارتباط تورم با مسکن و زمین، یک ارتباط دو طرفه بوده و هم افزایش تورم موجب افزایش نرخ مسکن و زمین می شود و هم افزایش نرخ زمین و مسکن، عاملی برای بیشتر شدن تورم است. از طرفی نرخ زمین بیشترین میزان رشد و بیشترین و شدیدترین نوسانات را نسبت به اجاره و ملک نشان می دهد. از طرفی با وجود ارتباط دو طرفه بین تورم و بازار مسکن، این ارتباط مستقیم و خطی نبوده و عوامل دیگری به خصوص برای نرخ ملک و زمین علاوه بر تورم عمومی، موثر است.

شکل ۲: سرمایه گذاری همواره با ریسک همراه است.

طلا و سکه یا مسکن و ارز؟ بهترین سرمایه گذاری در سال ۹۹ چیست؟

همواره خرید ملک و زمین با سود همراه بوده است البته لازم به ذکر است که تبدیل این دو به نقدینگی ممکن است سخت باشد به خصوص در زمان افزایش شدید قیمت های ملک و رکود بازار مسکن، به همان نسبت که خرید، سخت می شود و کاهش می یابد، فروش نیز دشوار شده و مالکان با رکود مواجه می گردند.

 

شکل ۳: طلا و سکه یا ارز و مسکن؟ بهترین سرمایه گذاری کدام است؟

 

طلا یا مسکن، زمین بخرم یا طلا؟ کدام یک سوددهی بیشتری دارد و کدام یک سریع تر به سود می رسد؟

http://upcity.ir/images/34875211455545466333.png

شکل ۴: اقتصاد سال ۹۹ تفاوت های بسیاری نسبت به سال های گذشته حتی مدت مشابه در سال ۹۸ دارد.

 

سال ۹۸ تا ۹۹، بیشترین تلاطم های ناگهانی و پیش بینی نشده را نسبت به سال ها و حتی دهه های گذشته داشته است و این وضعیت در سال ۹۹ حتی بیشتر شده و همین عدم توانایی در پیش بینی وضعیت اقتصاد داخلی و جهانی، تشخیص جهت گیری روند شاخص های سرمایه گذاری مانند طلا یا مسکن را بسیار دشوار کرده است، زیرا افزایش قیمت را نمی توان به عنوان روند سود دهی دانست؛ باید در نظر داشت که با اوج گرفتن قیمت ها و ایجاد رکود تجارت، هر چه هم قیمت ها بالاتر رود، باز هم امکان تبدیل به نقدینگی وجود ندارد.

شکل ۵: سرمایه گذاری در سال ۹۹

 

شاید بگویید که در نهایت با افزایش قیمت ها سود حاصل می شود زیرا سرانجام عدم توانایی خرید، به طریقی جبران شده و رکود از بین می رود، اما این تصور اشتباهی است.

با کاهش معاملات، شاید برای مدتی تورم در رکود اتفاق بیفتد اما تغییرات بزرگی که ماحصل این رکود شدید است، خط سیر و شیب قیمت ها را دگرگون می کند.

http://upcity.ir/images/71456579515862738162.jpg

شکل ۶: به جز نرخ ارز، چه عواملی بر قیمت مسکن موثر است؟

 

در نتیجه شاید سرمایه گذاری امروز شما به خصوص در زمینه ملک و زمین، در عرض ۵ الی ۱۰ سال سودآور باشد، اما در طول دو سه سال آینده چطور؟ اگر به سرمایه خود به صورت نقد احتیاج داشته باشید، می توانید با وجود رکود و گرانی و ناتوانایی خرید، ملک و زمین خود را به فروش برسانید؟ آیا قیمت ملک شما، میزان تورم را پوشش می دهد؟ آیا تضمینی هست که مجبور به فروش ملک خود با قیمت پایین تر از قیمت خرید آن که در زمان صعود قیمت ها هزینه کرده اید، نخواهید شد؟ و هزاران احتمال و پرسش دیگر، با این وجود شاید بپرسید که: “پس بالاخره در چنین وضعیتی بهتر است که زمین بخرم یا طلا؟

شکل ۷: شاخص سکه و طلا متاثر از قیمت طلا در بازار جهانی است.

با چنین نگرشی با وجود حبابی که در تورم مسکن و نیز ارز وجود دارد و تغییر پذیری بسیار زیاد این دو عامل و وابستگی ارز با تمام اتفاقات داخلی و خارجی، به نظر می رسد که در سال ۹۹ با توجه به عدم ثبات ارز، شاید سرمایه گذاری در زمینه طلا و سکه، امن تر به نظر برسد.

http://upcity.ir/images/37077141920199980725.jpg

شکل ۸: همان طور که می بینید شاخص زمین پیش از شاخص مسکن و در رده دوم بعد از شاخص بورس قرار گرفته است.

وضعیت طلا + سکه در میان شاخص های اقتصادی

اما با توجه به نموداری که در شکل یک، وجود دارد، میزان تغییرات قیمت زمین، کم تر و آرام تر بوده و در نتیجه پیش بینی وضعیت آن نیز آسان تر است و به نظر می رسد به اندازه ملک ( مسکن و اجاره بها ) تحت تاثیر قرار نمی گیرد و معمولا به دلایل زیادی بورس خرید و فروش آن، رونق بیشتری دارد زیرا استراتژی های توسعه و سازندگی، با امکان تغییر کاربری زمین، بدون نیاز به تخریب و بازسازی، آن را بهترین گزینه برای انواع مصارف ساخته است و هزینه ای که برای خرید یک قطعه زمین پرداخت می شود کم تر بوده و در عین حال تبدیل آن به نقدینگی نیز، سریع تر انجام می شود. بنابراین، در صورتی که قصد سرمایه گذاری کلان دارید، زمین بهتر از طلا و سکه به نظر می رسد.

http://upcity.ir/images/05729294187756388175.png

شکل ۹: با افزایش قیمت، حجم معاملات کاهش یافته و رکود تورمی رخ می دهد.

 

بهترین سرمایه گذاری زمین یا طلا است؟ و یا خرید ارز و سکه؟

طلا یا مسکن؟ کدام یک مطمئن تر است و بهترین سرمایه گذاری زمین یا طلا است و یا سکه و ارز؟ در میان طلا و سکه، سود سرمایه گذاری در سکه بیشتر از طلا است و تبدیل آن به نقدینگی نیز آسان تر و سریع تر از طلا است و همواره بازار سکه، بهتر از طلا است و در سال ۹۹ نیز، این قاعده همچنان برقرار است و سکه برای سود دهی میان مدت و بلند مدت از طلا بهتر است.

http://upcity.ir/images/39286370388917771005.png

شکل ۱۰: میزان تغییرات قیمت سکه، در کل یک روند صعودی و با شیبی آرام دارد و کمتر دچار نوسانات شدید واقع شده است.

 

در میان ارز و سکه، در سال ۹۹، در حال حاضر ارز برای سرمایه گذاری و سود دهی بسیار سریع مانند هفته ای و روزی می تواند مناسب باشد اما برای پیش بینی وضعیت ارز در سه ماه یا شش ماه آینده، نمی توان سود دهی آن را تضمین نمود زیرا وضعیت روابط بین المللی و نیز شرایط کل جهان، در قیمت ارز بسیار موثر است.

http://upcity.ir/images/44748947480166884362.jpg

شکل ۱۱: قیمت مسکن بر حسب دلار دچار ثبات بوده در حالیکه به ریال، با افزایش همراه است و این نشانه افت ارزش پول ایران و نیز وابستگی قیمت ملک با قیمت ارز است.

 

برای سال ۹۹ با توجه به سه ماهه اول امسال و نیز مقایسه آن با مدت مشابه سال های گذشته، می توان گفت بهترین سرمایه گذاری در بورس بوده و با اختلاف زیادی، سکه و طلا، زمین، ارز و ملک در مرتبه های بعدی قرار می گیرند و نقدینگی نیز هیچ سودی ندارد و بنابراین شاخص های بانکی و نقدینگی از فهرست شاخص های سرمایه گذاری حذف شده است. می توانید قیمت خانه را در سایت  ملک ۷ مشاهده کنید.

شکل ۱۲: سرمایه گذاری در سکه و سلا بهتر از سرمایه گذاری در ارز است.

 

بنابر زمانی که برای سوددهی در نظر دارید، نقدینگی خود را سرمایه گذاری کنید.

همچنان تاکید می شود که مدت زمانی که برای سود دهی سرمایه خود در نظر دارید در نوع سرمایه گذاری شما نقش بسیار مهمی دارد و بعد از آن میزان دارایی است که سرمایه گذاری می کنید، برای مثال شما می توانید امروز نقدینگی کلان خود را در سکه و به خصوص ربع سکه و یا طلا سرمایه گذاری کرده و سپس با قیمت بالاتری به فروش رسانید و آن را به زمین و ملک بدل کنید، به یاد داشته باشید سرعت تغییرات گسترده طلا از سرعت تغییرات ملک بیشتر بوده و قیمت طلا بر قیمت مسکن موثر است اما قیمت مسکن تاثیر چندانی بر طلا و سکه و حتی ارز ندارد.

http://upcity.ir/images/53874485405963789976.png

شکل ۱۳: در پنج ماهه ابتدای سال ۹۵ وضعیت بازده مسکن از طلا و سکه و ارز بهتر بوده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.