وبلاگ

» نشانه های عفونت مفاصل در کودکان + تشخیص و درمان آن

 نشانه های عفونت مفاصل در کودکان + تشخیص و درمان آن

 

انواع عفونت استخوان در کودکان

عفونت استخوان به دو بخش حاد و مزمن تقسیم می‌شود که در این بخش از جوان ایرانی بررسی می‌کنیم.

♦ عفونت حاد

عفونت‌های حاد معمولاً علائمی مانند تورم و احساس درد به ویژه هنگام حرکت دادن مفصل شود‌. مفصل‌های مجاور نیز ممکن است دچار التهاب شوند.

عفونت مزمن

اگر عفونت مفصل و استخوان را به موقع درمان نکنید، مطمئن باشید که آن عفونت استخوان مزمن شده و درمان آن بسیار سخت خواهد شد.

عفونت استخوان ممکن است به مفصل‌های مجاور منتقل شده و باعث التهاب شود.

 

علائم عفونت استخوان در کودکان

 

عفونت استخوان مفاصل، استخوان و ماهیچه‌ها معمولاً نشانه‌های زیر را دارد:

  • درد
  • تورم
  • تب
  • سرخی

نشانه‌های عفونت استخوان را در ادامه شرح می‌دهیم.

ایجاد درد

توجه کنید اگر عفونت مفاصل پاها و یا ناحیه پشت آن را درگیر کند، برای کودکان بسیار دردناک می‌شود.

گرما و تب

برخی از کودکان که دچار عفونت استخوان، عضله و مفاصل می‌شوند، اگر علائم آن‌ها خود به خود بهبود پیدا نکرد، باید به پزشک مراجعه کنند.

 

تشخیص عفونت استخوان و مفاصل

پزشک یک معاینه فیزیکی انجام داده و برخی سؤالات را از شما می‌پرسد. آزمایش‌هایی که می‌تواند به تشخیص عفونت استخوان در کودک شما کمک کند شامل:

اسکن استخوان

در این روش تشخیص، مقدار بسیار کمی از ماده رادیواکتیو استفاده می‌شود تا تصاویر دقیق از استخوان‌ها ایجاد شود.

آسپیراسیون با سوزن

در این روش یک نمونه برای شناسایی باکتری‌هایی که عامل ایجاد عفونت هستند استخراج می‌شود.

آزمایش خون و کشت بافت

پزشک توسط آزمایش خون کودک شما و همچنین کشت بافت ناحیه عفونت به شناسایی باکتری و یا سایر عواملی که باعث ایجاد عفونت شده‌اند می‌پردازد.

تصویربرداری

برای تشخیص عفونت استخوان در کودکان از آزمایش‌هایی مانند اسکن رزونانس، اشعه ایکس، ام آر آی و سونوگرافی استفاده می‌شود. همچنین تصاویری از  ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم در ناحیه آسیب دیده و استخوان‌ها گرفته می‌شود.

 

علت عفونت استخوان در کودکان چیست؟

عفونت استخوان، مفاصل و عضله در کودکان معمولاً توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود که در همین زندگی عادی ما وجود دارد. آن‌ها به‌روش‌های مختلفی وارد بدن شده و در جریان خون گردش پیدا می‌کنند تا زمانی که به استخوان‌ها ماهیچه و مفاصل برسند. این نوع باکتری‌ها تکثیر شده و باعث ایجاد عفونت می‌شوند.جوان ایرانی (irjavan.com)

از آنجایی که سیستم ایمنی بدن کودکان بسیار ضعیف‌تر از بزرگسالان است، بنابراین احتمال ایجاد عفونت در مفاصل آن‌ها بسیار بیشتر است‌. کودکان معمولاً به انواع مختلفی از عفونت‌ها دچار می‌شوند که شامل عفونت تنفسی، عفونت پوستی و عفونت در مفاصل استخوان و مواردی از این قبیل است. البته شایع‌ترین دلایل ابتلای کودکان به عفونت استخوان را در این بخش از جوان ایرانی بررسی می‌کنیم.

اگر کودک شما وزن بسیار کمی دارد، باید بدانید که احتمال ابتلا به عفونت‌های مختلف بسیار بیشتر است.

اگر در حوالی مفصل کودکان عفونت‌های پوستی وجود دارد، باید بدانید که این عفونت ممکن است به مفاصل نیز سرایت کرده و کودک شما دچار عفونت مفاصل نیز بشود.

در برخی از شرایط نیاز است که نوزادان در بیمارستان بستری شده و از آن‌ها خون‌گیری‌های مکرر انجام شود. به دلیل اینکه کودک از شیر مادر تغذیه مناسبی ندارد، سیستم ایمنی او بسیار ضعیف می‌شود. درنتیجه احتمال عفونت در چنین کودکانی بسیار بالا می‌رود.

 

درمان عفونت استخوان در کودکان

توجه کنید که عفونت‌های استخوان، مفاصل و ماهیچه‌ها باید به موقع درمان شود‌. زیرا اگر درمان به موقع صورت نگیرد، به بافت‌های عضلانی آسیب رسانده و باعث ایجاد مشکلات مزمن می‌شود.

برای درمان این‌گونه عفونت‌های مفصلی باید حتماً به متخصص بیماری‌های عفونی کودکان و یا ارتوپد کودکان مراجعه کنید.

درمان‌هایی که معمولاً پزشکان برای این نوع کودکان تجویز می‌کنند، گاهی اوقات شامل دارو برای کمک به کنترل درد و تورم است.

در برخی از عفونت‌ها، آنتی‌بیوتیک نیز تجویز می‌کند.

برای پاک‌سازی نواحی آسیب دیده در داخل و اطراف استخوان، گاهی جراحی تجویز می‌شود.

 

نحوه مراقبت در منزل

کودکانی که دچار عفونت مفاصل شده‌اند، باید پس از خروج از بیمارستان در هفته‌های بعدی نزد پزشک بروند. این قرار ملاقات با پزشک را هیچ‌وقت فراموش نکنید، حتی اگر فرزند شما بهبود پیدا کرده است، باید به پزشک مراجعه کنید تا پیگیری‌های لازم را انجام بدهد. پزشک می‌خواهد مطمئن شود که این عفونت‌ها هیچ‌گونه آسیبی به مفصل وارد نکرده‌اند. همچنین ممکن است برای مراجعات بعدی آزمایش خون تجویز کند.

اگر پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرده، بسیار مهم است که مصرف هر دوز آن را فراموش نکنید. تا زمانی که دوره کامل نشده، آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید تا فرزند شما از عفونت رهایی یافته و از عود مجدد آن نیز پیشگیری شود.

فراموش نکنید که اگر یک دوره کامل آنتی بیوتیک را مصرف کنید، باکتری‌ها نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم شده و درمان بدون اثر خواهد بود. درنتیجه پزشک مجبور است آنتی بیوتیک های قوی‌تری تجویز کند.

اگر فرزند شما دچار عفونت استخوان است، حتماً مراقب افزایش دمای کودک خود باشید. اگر هرگونه نشانه‌های تب بالا در کودک شما ایجاد شد، حتماً به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید و یا اینکه با پزشک خود تماس بگیرید.

 

احتمال عفونت بیشتر در کدام مفاصل کودکان؟

 

توجه کنید احتمال دارد تمام مفاصل در نوزادان درگیر عفونت شود. این عفونت‌ها معمولاً در کودکان تا ۱۴ سال ایجاد می‌شود. البته طی تحقیقات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی معمولاً استخوان‌های بلند، مثل استخوان بازو و استخوان ران در کودکان بیشتر درگیر عفونت می‌شوند. به مفاصل بزرگ مانند مفاصل لگن و شانه اهمیت بیشتری بدهید، زیرا علائم آن ممکن است مخفی بماند. به مفاصلی مانند مچ دست تا آرنج و زانو نیز اهمیت قائل شوید.

 

عفونت استخوان در کدام افراد بیشتر است؟

احتمال عفونت استخوان در معتادان تزریقی و یا افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، همچنین دیابتی‌ها بسیار شایع است. بنابراین اگر دچار این‌گونه مشکلات هستید، حتماً به سلامتی خودتان اهمیت ویژه قائل شوید و بدانید که اگر عفونت استخوان و مفصل‌ها دیر تشخیص داده شود، به طور کلی بافت آن مفصل یا استخوان تخریب می‌شود. در این صورت شما عزیزان نیاز به جراحی پیدا می‌کنید.

 

مطالعه مطلب در سایت مرجع

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.