- تاریخ : 2nd مارس 2023
- موضوع : رپورتاژ آگهی
- بازدید :
- نظرات : بدون نظر
نقد و بررسی تخصصی زامیاد Z 24 دیزلی
زامیاد ۲۴ و ۲۸ یکی از محصولات قدیمی شرکت زامیاد بوده که به نیسان آبی معروف است. زامیاد از زیر مجموعه های شرکت سایپا بوده که ۵۰ سال است در کشور حضور دارد. خودروی زامیاد با ظرفیت ۲٫ ۲ در سه نوع انژکتوری بنزین سوز، دوگانه سوز و دیزلی به بازار عرضه می شود. این خودرو در حقیقت نسل سوم نیسان جونیور است.
نسل سوم خودروی زامیاد بین سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۲ روی خط تولید قرار گرفت. این خودرو با هدف منع کردن واردات خودروهای آمریکایی برای قشر زحمت کش و کم توان جامه به بازار کشور عرضه شد. بعد از این که تولید نیسان جونیور متوقف شد از سال ۱۳۶۱ تاکنون شرکت سایپا به تولید خودروی زامیاد ادامه داده است. تولید زامیاد Z 24 دیزلی از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و با وجود وقفه از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ تولید آن ادامه پیدا کرد. شاید نبودن یک رقیب سرسخت در بازار، باعث ادامه دار شدن تولید این خودرو شده باشد.
این خودرو طی سالیان دراز هیچ ارتقائی به خود ندیده است و تنها توان باربری آن به ۲٫ ۱ تن افزایش یافته و ترمز ضد قفل و سیستم توزیع نیرو ترمز آن ارتقا یافته است. از ویژگی های بارز این خودرو می توان به استفاده از پیشرانه دوگانه سوز بنزینی/گازی (CNG) و پیشرانه دیزلی اشاره کرد.
نقد و بررسی تخصصی زامیاد Z 24 بنزینی
نیسان وانت زامیاد خودرویی است که نیاز به معرفی ندارد. سال هاست که این خودرو حضور پررنگی در خیابان ها و جاده های کشور دارد و گویا قصد باز نشسته شدن هم ندارد. فرتوت اما استوار به کار خود ادامه می دهد. این خودرو می تواند دو تن بار حمل کند، در نتیجه قابل مقایسه با محصولات داخلی که نهایتا ۱ تن بار حمل می کنند نیست.
نام زامیاد به اساطیر ایران باستان برمی گردد. جالب است بدانید در گاهشمار خورشیدی ۲۸ام هر ماه را “زامیاد” یعنی فرشتهی پاکی و نگهبانی که زمین را از آلودگیها حفظ میکند، می نامند. زامیاد یکی از زیرمجموعه های شرکت سایپا محسوب می شود که خودروهای نیمه سنگین و سنگین تولید می کند. در کشور ما همواره نیاز به خودروهای باربری احساس می شود. وانت نیسان زامیاد خودرویی است که طی ۵ دهه ما را در این زمینه یاری کرده است.
با این که زامیاد Z 24 بنزینی قدیمی شده اما هنوز هم در سبد خرید محصولات سایپا قرار دارد. نسل سوم نیسان جونیور، وانت زامیاد است که آن را با نام نیسان آبی می شناسند. بر اساس قوانین وضع شده این وانت قادر است، حداکثر ۱۵۰۰ کیلوگرم بار جابهجا کند.
طراحی زامیاد Z 24 بنزینی
نیسان آبی در سال ۱۳۴۹ در کشور ایران تولید شد. از این خودرو نباید انتظار خاصی داشت. زامیاد Z 24 بنزینی با گذشت ۵۰ سال در کشور تغییر خاصی پیدا نکرده است. تمامی خطوط طراحی شده صاف است و هیچ منحنی روی آن دیده نمی شود. چراغهای جلو به صورت دو دایره دو قلوی عمودی بوده و مستطیلهای بزرگ کنار جلو پنجره آن را تشکیل می دهد. چراغهای عقب هم به فرم مستطیلی هستند و گرافیک داخلی از سه رنگ قرمز، سفید و نارنجی تشکیل شده است. از ویژگی های بارز این خودرو می توان به جلوآمپر با طراحی مدرن، فرمان دو تکه و تاخوگراف اشاره کرد.
مزایای زامیاد Z 24 بنزینی
زامیاد یک خودروی باربری مقرون به صرفه است که قابلیت حمل بار و قیمت مناسبش از مزیت های همیشگی آن به شمار می رود.
معایب زامیاد Z 24 بنزینی
امنیت پایین، پر مصرف بودن و نداشتن امکانات خاص مهم ترین معایب این خودرو است.
بررسی نیسان وانت زامیاد بنزینی
این روزها در ایران هیچ کسی پیدا نمیشود که نیسان وانت یا نیسان آبی را نشناسد. خودرویی که حتی سفیر آلمان نیز با آن عکس یادگاری گرفته است. نیسان زامیاد بنزینی از سال ۱۳۴۹ روی خط تولید قرار دارد و علیرغم توقف تولید نیسان جونیور به عنوان مدل اصلی، همچنان شاهد این هستیم که سایپاییها تصمیمی برای بازنشسته کردن آن ندارند. نیسان زامیاد بنزینی یکی از مدلهای نیسان وانت است که از مقبولیت بسیار بالایی در کشور برخوردار بوده و این روزها به دلیل بنزین سهمیهای، قیمت آن سر به فلک کشیده است. نبود رقیب جدی و توانایی بالا در حمل بار باعث شده است تا نیسان آبی همچنان روی خط تولید باقی بماند و به نظر نمیرسد به این زودیها شاهد خداحافظی آن باشیم.
نقد و بررسی تخصصی زامیاد Z 24 دوگانه سوز
زامیاد Z 24 خودرویی است که با آن کاری روی زمین نخواهد ماند. این خودرو در دو مدل پایه بنزین و گازسوز عرضه می شود و برای حمل بارهای سنگین بسیار مناسب است. نیسان وانت زامیاد خودرویی است که نیاز به معرفی ندارد. سال هاست که این خودرو حضور پررنگی در خیابان ها و جاده های کشور دارد و گویا قصد باز نشسته شدن هم ندارد. فرتوت اما استوار به کار خود ادامه می دهد. این خودرو می تواند دو تن بار حمل کند، در نتیجه قابل مقایسه با محصولات داخلی که نهایتا یک تن بار حمل می کنند نیست.
نام زامیاد به اساطیر ایران باستان برمی گردد. جالب است بدانید در گاهشمار خورشیدی ۲۸ام هر ماه را “زامیاد” یعنی فرشتهی پاکی و نگهبانی که زمین را از آلودگیها حفظ میکند، می نامند. زامیاد یکی از زیرمجموعه های شرکت سایپا محسوب می شود که خودروهای نیمه سنگین و سنگین تولید می کند. در کشور ما همواره نیاز به خودروهای باربری احساس می شود. وانت نیسان زامیاد خودرویی است که طی ۵ دهه ما را در این زمینه یاری کرده است.
با این که زامیاد Z 24 بنزینی قدیمی شده اما هنوز هم در سبد خرید محصولات سایپا قرار دارد. نسل سوم نیسان جونیور، وانت زامیاد است که آن را با نام نیسان آبی می شناسند. بر اساس قوانین وضع شده این وانت قادر است حداکثر ۱۵۰۰ کیلوگرم بار جابهجا کند.
طراحی زامیاد Z 24 بنزینی
نیسان آبی در سال ۱۳۴۹ در کشور ایران تولید شد. از این خودرو نباید انتظار خاصی داشت. زامیاد Z 24 بنزینی با گذشت ۵۰ سال در کشور تغییر خاصی پیدا نکرده است. تمامی خطوط طراحی شده صاف است و هیچ منحنی روی آن دیده نمی شود. چراغهای جلو به صورت دو دایره دو قلوی عمودی بوده و مستطیلهای بزرگ کنار جلو پنجره آن را تشکیل می دهد. چراغهای عقب هم به فرم مستطیلی هستند و گرافیک داخلی از سه رنگ قرمز، سفید و نارنجی تشکیل شده است. از ویژگی های بارز این خودرو می توان به جلوآمپر با طراحی مدرن، فرمان دو تکه و تاخوگراف اشاره کرد.
مزایای زامیاد Z 24 بنزینی
زامیاد یک خودروی باربری مقرون به صرفه است که قابلیت حمل بار و قیمت مناسبش از مزیت های همیشگی آن به شمار می رود.
معایب زامیاد Z 24 بنزینی
امنیت پایین، پر مصرف بودن و نداشتن امکانات خاص مهم ترین معایب این خودرو است.
مشخصات کلی
ابعاد (mm) | انژکتوری – بنزین | انژکتوری – دوگانه سوز | دیزل |
---|---|---|---|
طول کلی خودرو | ۴۶۹۰ | ||
عرض | ۱۶۶۰ | ||
ارتفاع | ۱۶۵۰ | ||
فاصله مرکز محور جلو تا مرکز محور عقب | ۲۸۶۵ | ||
اوزان (کیلوگرم) | |||
وزن خالص | ۱۵۴۰ | ۱۷۴۰ | ۱۶۶۰ |
وزن ناخالص (G.V.W) | ۳۸۰۰ | ||
ظرفیت مجاز بار | ۲۱۰۰ | ||
مصرف سوخت(lit) | |||
مصرف سوخت ویژه | ۲۸۰gr/kwh(۱۳Lit/۱۰۰km) | ۲۱۸gr/kwh(۹Lit/۱۰۰km) | |
نوع سوخت | بنزین | بنزین و گاز طبیعی | گازوئیل |
ظرفیت مخزن سوخت | ۶۵ | ۴۵ | ۶۵ |
ظرفیت مخزن گاز طبیعی | – | ۲۸-۳۰ متر مکعب | |
سایر مشخصات کلی | |||
اندازه تایر | ۱۶ ۷.۵۰R عقب ۱۶ ۷.۰۰R جلو | ||
ولتاژ باتری | ۱۲V/۷۰Ah | ۱۲V/۹۰Ah | |
توان دینام | ۱۲V/۷۰Ah | ۱۲V/۹۰Ah | |
قدرت استارتر | ۰.۸Kw | ۱.۸Kw |
مشخصات فنی
گیربکس | انژکتوری – بنزین | انژکتوری – دوگانه سوز | دیزل |
---|---|---|---|
مدل گیربکس | F۴W۸۱A | F۴W۸۱A تقویت شده | |
تعداد دنده | ۴+۱ دنده | ۵+۱ دنده | |
مدل کلاچ | تک صفحه خشک | فشاری تک صفحه خشک با تنظیم هیدرولیکی | |
موتور | |||
نوع موتور | انژکتوری – بنزین | انژکتوری – گازسوز | ۸CRZ دیزل |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر خطی | ||
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ | ||
حجم موتور cc | ۲۴۰۰ | ۲۸۰۰ | |
حداکثر قدرت hp@4800rpm | ۱۰۰ | ۹۰ | ۹۳ |
حداکثر گشتاور Nm@2400rpm | ۱۹۰ | ۱۸۰ | ۲۲۵ |
سیستم فرمان | |||
نوع سیستم فرمان | ساچمه ای برگشت پذیر | ||
قطر غربیلک فرمان | ۳۸۰mm | ||
اکسل ها | |||
نوع اکسل جلو | مستقل جناغی دوبل | ||
نوع اکسل عقب | اکسل صلب با فنر تخت | صلب، چرخدنده هیپوئیدی با ضریب انتقال نهایی ۴.۸۷۵:۱ | |
سیستم تعلیق | |||
سیستم تعلیق جلو | فنر پیچی، کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی دو کاره | کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی دو کاره+میله موج گیر | |
سیستم تعلیق عقب | فنر شمش + کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی دو کاره | ||
سیستم ترمز | |||
نوع ترمز اکسل جلو | دیسکی مجهز به ABS+EBD | ||
نوع ترمز اکسل عقب | کاسه ای مجهز به ABS+EBD | ||
ترمز دستی | مکانیکی روی کاردان | ||
سیستم تقویتی ترمز | بوستر |
انژكتوري – بنزين | انژكتوري – دوگانه سوز | دیزل | |
مدل گيربكس | F۴W۸۱A | F۴W۸۱A تقويت شده | |
تعداد دنده | ۴+۱ دنده | ۵+۱ دنده | |
مدل كلاچ | تك صفحه خشك | فشاري تك صفحه خشك با تنظيم هيدروليكي | |
نوع موتور | انژكتوري – بنزين | انژكتوري – گازسوز | ۸CRZ ديزل |
تعداد سيلندر | ۴ سيلندر خطي | ||
استاندارد آلايندگي | يورو ۴ | ||
حجم موتور cc | ۲۴۰۰ | ۲۸۰۰ | |
حداكثر قدرت hp@4800rpm | ۱۰۰ | ۹۰ | ۹۳ |
حداکثر گشتاور Nm@2400rpm | ۱۹۰ | ۱۸۰ | ۲۲۵ |
نوع سيستم فرمان | ساچمه اي برگشت پذير | ||
قطر غربيلك فرمان | ۳۸۰mm | ||
نوع اكسل جلو | مستقل جناغي دوبل | ||
نوع اكسل عقب | اكسل صلب با فنر تخت | صلب، چرخدنده هيپوئيدي با ضريب انتقال نهايي ۴.۸۷۵:۱ | |
سيستم تعليق جلو | فنر پيچي، كمك فنر هيدروليك تلسكوپي دو كاره | كمك فنر هيدروليك تلسكوپي دو كاره+ميله موج گير | |
سيستم تعليق عقب | فنر شمش + كمك فنر هيدروليك تلسكوپي دو كاره | ||
نوع ترمز اكسل جلو | ديسكي مجهز به ABS+EBD | ||
نوع ترمز اكسل عقب | كاسه اي مجهز به ABS+EBD | ||
ترمز دستي | مكانيكي روي كاردان | ||
سيستم تقويتي ترمز | بوستر |
جلو آمپر با طراحي مدرن |
فرمان دوتكه |
مجهز به تاخوگراف |
کولر (سفارشی) |
فرمان هیدرولیک (سفارشی) |
به نکات زیر توجه کنید